Zamówienia złożone do godziny 15:20 wysyłamy tego samego dnia. Dotyczy przesyłki kurierskiej DHL
Zadzwoń do nas17 250 88 92Pracujemy od pn. do pt. 8:00 - 16:00

Dlaczego łożyska wymagają smarowania?

2022-02-25
Dlaczego łożyska wymagają smarowania?

Do najpopularniejszych mechanizmów, które wymagają smarowania należą przekładnie i łożyska. Ich nieprawidłowa konserwacja prowadzi do awarii, a te do kosztownych przestojów. Według naszych oszacowań blisko 1/3 przedwczesnych uszkodzeń łożysk jest skutkiem używania niewłaściwego środka smarnego. Nie podlega dyskusji, że każde łożysko, które nie jest odpowiednio smarowane ulegnie uszkodzeniu na długo przed osiągnięciem swojego potencjalnego okresu trwałości.

Dlaczego łożyska wymagają smarowania? Smarowanie łożysk tocznych jest odpowiedzialne za wiele zadań, w szczególności za zmniejszenie tarcia. Metalowe pierścienie łożyska, elementy toczne oraz koszyk nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu dzięki warstwie filmu smarnego, która skutecznie zmniejsza poziom tarcia oraz zwiększa trwałość zmęczeniową łożysk. smarowanie łożysk

Oprócz tego właściwe smarowanie zabezpiecza przed korozją oraz ogranicza prawdopodobieństwo, że do łożysk dostanie się jakieś ciało obce.

Prawidłowe smarowanie łożysk tocznych ważne zwłaszcza, jeśli elementy te pracują w wyjątkowo trudnych warunkach, m.in. przy silnych obciążeniach, czy przy wysokich prędkościach obrotowych, tak jak w przekładniach planetarnych.

Olej do smarowania łozysk

Jakiego środka smarnego używać?

Na runku do wyboru są dwa rodzaje środków smarnych: smary plastyczne i oleje. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady, które warto przeanalizować przed wyborem.

Smarowanie łożysk tocznych z reguły opiera się na smarach plastycznych. Często jednak smary zastępowane sią olejami, ponieważ jest to wydajniejsza opcja. Takie rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w przypadku łożysk pracujących w wysokiej temperaturze. Oleje stosuje się m.in. w przekładniach planetarnych.

Przy doborze oleju przekładniowego należy zwrócić uwagę na jego lepkość. Jeśli jest ona zbyt niska, nie utworzy się odpowiedni film smarny, a to może skutkować nadmiernym zużyciem materiału i zakleszczeniem łożyska. Natomiast zbyt wysoka lepkość może być przyczyną intensywnego grzania się łożysk i utratę mocy.

Smar ŁT-43, potocznie nazywany towotem, produkowany jest na bazie olejów zagęszczonych wzbogaconych o dodatek mydła litowego. Jest to uniwersalny smar, który idealnie chroni przed wilgocią, jest bardzo odporny na ścieranie i wstrząsy.

Odpowiedni smar lub olej, wybór optymalnej metody smarowania i regularne uzupełnianie środka smarnego to recepta na długi okresu użytkowania łożyska. Aby wszystkie te czynniki ze sobą współgrały, konieczna jest szeroka wiedza na temat pracy i sposobu działania łożysk. Dlatego też warto zgłosić się do naszych specjalistów, którzy z miłą chęcią pomogą dobrać właściwy środek smarny oraz narzędzia do jego precyzyjnego dozowania.

Pokaż więcej wpisów z Luty 2022
Zaufane Opinie IdoSell
4.85 / 5.00 625 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-26
Bardzo szybko i profesjonalne
2024-03-02
SUPER
pixel