Zamówienia złożone do godziny 15:20 wysyłamy tego samego dnia. Dotyczy przesyłki kurierskiej DHL
Zadzwoń do nas17 250 88 92Pracujemy od pn. do pt. 8:00 - 16:00

Dlaczego w zwolnicy nie należy stosować smaru?

2022-06-06
Dlaczego w zwolnicy nie należy stosować smaru?

Niektórzy operatorzy koparek uważają, że zastosowanie smaru to szybkie rozwiązanie problemu uszkodzonego uszczelnienia i wyciekającego oleju z przekładni planetarnej. Nie jest to dobrym pomysłem, ani tymczasowo, ani tym bardziej długoterminowo. Dowiedz się, dlaczego:

Za mała ilość środka smarnego

Po pierwsze, możesz nie rozprowadzić wystarczającej ilości smaru, aby została zachowana ochrona wszystkich elementów w zwolnicy. Jeżeli przekładnia planetarna nie jest odpowiednio wypełniona smarem, smar pozostanie w miejscu, gdzie został umieszczony lub siła grawitacji pociągnie go w dół. W przeciwieństwie do oleju, smar nawet po rozgrzaniu się do optymalnej temperatury, nie będzie rozprowadzał się tak równomiernie.

Smar w tubce łt-43Gdy zwolnica zostanie wprawiona w ruch, część smaru może zacząć się osadzać i elementy przekładni będą pracować „na sucho”. A co za tym idzie, dojdzie pomiędzy elementami do wzrostu temperatury i poziomu tarcia, a w efekcie zniszczą się o wiele szybciej. Wynikające z tego naprawy i wymiany z pewnością będą kosztować znacznie więcej niż czas przestoju maszyny i wydatki związane z wymianą uszczelnień i oleju przekładniowego.

Nadmiar smaru w przekładni

Druga opcja to zbyt duża ilość środka smarnego, przez którą możemy mieć do czynienia z zacieraniem. Przy wyższych prędkościach łożyska i zębatki będą musiały pokonać opór spowodowany nadmierną ilością smaru w zwolnicy. W rezultacie, wydajność przekładni zostaje mocno zredukowana: dochodzi do przegrzania i przedwczesnego zużycia takich elementów, jak łożyska, wałki czy zębatki.

zwolnica koparki wypełniona smarem

Zabrudzenie zwolnicy

Co więcej, stosowanie smaru zamiast oleju może spowodować, że do przekładni będzie dostawać się więcej zanieczyszczeń. Co prawda, ryzyko wycieku smaru ze zwolnicy jest dużo niższe niż prawdopodobieństwo wycieku oleju przekładniowego, nawet jeśli uszczelnienie jest zniszczone. Ale jeśli uszczelnienie uległo zniszczeniu, do zwolnicy mogą dostać się różnego rodzaju zanieczyszczenia: brud, piasek i żwir. Niestety, ale smar nie jest w stanie zatrzymać takich zatrzymać tych zanieczyszczeń. Wręcz przeciwnie! Może przyciągnąć ich jeszcze więcej.

Wymiana smaru w przekładni

olej przekładniowy do smarowania zwolnicy

Kłopot może stwarzać także wymiana smaru w przekładni planetarnej. Aby to zrobić, należy rozmontować zwolnicę, wyczyścić zużyty smar i zaaplikować świeży smar. W przypadku oleju jest to o wiele prostsze - wystarczy spuścić stary olej przekładniowy i wlać nowy.

Pomimo faktu, że smaru nie trzeba wymieniać tak często jak oleju, to w przypadku nieszczelnej zwolnicy smar zostanie zanieczyszczony, a elementy przekładni ulegną uszkodzeniu.

Przekładnie planetarne zostały zaprojektowane do stosowania oleju przekładniowego, a nie smaru. Smar nie jest dobrym pomysłem w przypadku przeciekającej zwolnicy. Nie naprawi on uszkodzonego uszczelnienia, a może spowodować jeszcze większą awarię w przekładni. Dlatego też, zamiast stosować smar – po prostu wymień zniszczoną uszczelkę. Pozwoli Ci to na oszczędność czasu i pieniędzy.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2022
Zaufane Opinie IdoSell
4.85 / 5.00 625 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-26
Bardzo szybko i profesjonalne
2024-03-02
SUPER
pixel