Wycieki z silnika obrotu – przyczyny i skutki
2021-04-09

Silnik obrotu jest niezbędna częścią koparki pracującej w niebezpiecznych warunkach. Jeśli ulegnie awarii – cała praca natychmiast zostaje przerwana.
Niestety nawet wysokojakościowe części mogą się po pewnym czasie zepsuć, jeśli nie dba się o nie w należyty sposób. Jest to dość częsty problem u właścicieli koparek, a przyczyną awarii mogą być np. wycieki z silnika obrotu. Oprócz tego wycieki stwarzają również inne problemy, przez które silniki obrotu nie działają prawidłowo.
Tak, czy inaczej, ich awarię pośrednio lub bezpośrednio powodują właśnie wycieki.
Co się właściwie stanie, kiedy silnik obrotu zacznie przeciekać?
Jeśli zauważysz wycieki z silnika obrotu, możesz go naprawić lub kupić nowy. To czy nadaje się on do naprawy zależy w dużej mierze od skali przecieku. Czasem kupno całego nowego silnika nie jest konieczne – wystarczy jedynie wymienić kilka jego elementów.Najczęstsze powody nieszczelności
Wycieki z silnika obrotuW silniku obrotu najbardziej pracowitym elementem jest zespół wirnika silnika. Tak jak wszystko, z czasem się on zużywa. kiedy silnik obrotu pracuje, generuje duże ilości ciepła, co może skutkować przegrzaniem, co może powodować problem z przegrzaniem, a to przyspiesza zużycie. Objawem zużycia wirnika może być wolno pracujący silnik lub kiedy zatrzymanie koparki wymaga dużo czasu. Podczas awarii tej części może nastąpić wyciek oleju z powodu zbyt wysokiego ciśnienia w przewodzie powrotnym.Skutki zniszczenia uszczelnienia
Skutkuje to zniszczeniem uszczelnienia pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem i wyciekiem. Jeśli się to wydarzy, należy wymienić zarówno uszczelnienie jak i zespół wirnika silnika.
Kolejnym powodem nieszczelności może być uszkodzone łożysko. Może się ono zniszczyć m.in. z powodu nadmiernej eksploatacji, czy braku smarowania. Jako środka smarnego można użyć np. oleju przekładniowego i zrobić to za pomocą smarowniczki. W przypadku, gdy koła zębate montowane są fabrycznie, łożyska są już wypełnione smarem i pozostają takie przez cały czas użytkowania silnika. Zniszczone łożysko może przyczynić się do niewspółosiowości wałka silnika obrotu. A to z kolei pozwala na wyciek oleju z uszczelnienia. Jeśli wyciek jest zbyt duży, konsekwencją może być awaria całego silnika obrotu. Aby temu zapobiec, warto jak najszybciej wymienić uszczelnienie i łożysko na nowe.
Źródło: excavatorhydraulic.com
Pokaż więcej wpisów z
Kwiecień 2021