Dlaczego hydromotor się przegrzewa? 4 najczęstsze przyczyny
Wydaje Ci się, że odpowiednio dbasz o stan swojej maszyny, a jednak jeden z hydromotorów w koparce jest gorący w dotyku lub paruje, przy kontakcie z wilgocią? Takie zjawisko nie wróży niczego dobrego. Jakie mogą być potencjalne przyczyny, dla których hydromotor może się przegrzewać? Podpowiadamy, co należy sprawdzić!
W pierwszej kolejności sprawdź poziom oleju przekładniowego. Aby zwolnica działała efetywnie, musi mieć zapewnione odpowiednie smarowanie. Ciepło to jeden z pierwszych symptomów problemów ze smarowaniem. Gdy w zwolnicy nie ma odpowiedniej ilości oleju, między elementami podzespołu zwiększa się tarcie, a ono z kolei generuje ciepło, które powinno być odprowadzane właśnie przez olej. Bez odpowiedniej ilości oleju przekładniowego ciepło nie będzie odprowadzane – będzie się po prostu kumulować. O ty, jak sprawdzić poziom oleju przeczytasz we wpisie: JAK WYMIENIĆ OLEJ W ZWOLNICY? PORADNIK OD A DO Z.
Sprawdź poziom oleju hydraulicznego
Kolejnym krokiem po kontroli stanu oleju w przekładni, jest zbadanie oleju hydraulicznego. Hydromotor może się przegrzewać, gdy temperatura samego oleju hydraulicznego jest podwyższona. W normalnych warunkach temperatura oleju hydraulicznego nie powinna przekraczać 83°C. Powyżej tej temperatury, olej będzie tracił swoje właściwości i stwarzał niebezpieczeństwo dla całego układu hydraulicznego koparki. Sprawdź chłodnicę oleju hydraulicznego i układ hydrauliczny.
Sprawdź hamulce
Jeśli sprawdziłeś poziom oleju przekładniowego oraz temperaturę oleju hydraulicznego i wszystko jest tak, jak powinno, przejdź do sprawdzenia hamulców. Jeśli hamulce nie zwalniają płynnie, istnieje ryzyko wzrostu szkodliwego tarcia i wytwarzania się ciepła. W takim przypadku koniecznie zweryfikuj ciśnienie robocze w hamulcu i stan uszczelnień tłoczka. Brak ciśnienia w hamulcu to z reguły skutek słabej pompy doładowawczej lub uszkodzenie uszczelnienia hamulca.
Sprawdź stan łożysk
Hydromotor może ulegać przegrzaniu z powodu zużytych łożysk. To oczywiste, że ich żywotność jest ograniczona i z biegiem czasu ulegają one uszkodzeniom. Proces ten może być przyspieszony m.in. przez zbyt małą ilość oleju przekładniowego. Dlatego też zużyte łożyska w hydromotorze należy jak najszybciej wymienić na nowe.
Jeśli zaobserwujesz, że hydromotor przegrzewa się, obowiązkowo skontroluj poziom oleju przekładniowego, temperaturę płynu hydraulicznego i stan hamulców. Jeśli problem nie leży w żadnym z wymienionych obszarów, być może winowajcą są zużyte łożyska w hydromotorze.