Jak rozpoznać awarię łożyska w zwolnicy?
Hydromotor czy zwolnica, to urządzenia, które utrzymują Twoją koparkę w ciągłym ruchu. Jednak w dalszym ciągu są to podzespoły podatne na nieoczekiwane awarie. Problemy z działaniem hydromotoru mogą być spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem koparki, zużyciem wynikającym z upływu czasu pracy podzespołu, a nawet awarią innych części maszyny. Jedną z częstych usterek hydromotoru jest uszkodzenie łożysk. Skąd jednak wiedzieć, że problem dotyczy właśnie łożysk? Podpowiadamy!
Podwyższona temperatura spowodowana tarciem
Łożyska to części pozwalające na wykonywanie ruchu obrotowego przez elementy łożyskowane. Z tego względu są one skazane na ciągłe tarcie, a im większe powstaje tarcie, tym więcej ciepła wytwarza się w zwolnicy. Oznaką tego będzie hydromotor, który jest gorący w dotyku lub będzie parował podczas kontaktu z wilgocią.
Dlaczego w łożyskach dochodzi do wzrostu tarcia? Zazwyczaj wynika to z niewystarczającej ilości oleju przekładniowego. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola jego poziomu w podzespole i wymiana co 100 godzin roboczych. Zastosowanie odpowiedniego środka smarnego przyczynia się także do odpowiedniego rozkładu ciepła i w konsekwencji zapobiega przegrzaniu hydromotoru.
Nietypowe drgania i wibracje
Przekładnie planetarne to skomplikowany mechanizm z wieloma ruchomymi elementami, dlatego jeśli jeden z nich zacznie się psuć, bardzo szybko będą niszczyć się także kolejne. Gdy bieżnia lub jakikolwiek inny element łożyska ulegnie uszkodzeniu, nie pozostanie to obojętne dla pozostałych części zwolnicy. Koniec końców reakcja łańcuchowa spowoduje wibracje, a żadne nietypowe wibracje hydromotoru nie powinny być ignorowane.
Odbiegające od normy dźwięki wydawane przez hydromotor
Jeśli zauważysz, że hydromotor podczas pracy koparki wydaje podejrzane dźwięki (zarówno te powtarzające się cykliczne, jak i te nieregularne), nie ignoruj ich, ponieważ to może być kolejną oznaką uszkodzonego łożyska. Stukanie oraz inne niecodzienne hałasy w zwolnicy powstają na wskutek tego, że zniszczone łożyska oddziałują na inne części i pracują one w tedy w nieprawidłowy sposób.
Piszczenie to kolejny częsty objaw zużycia łożyska w przekładniach planetarnych. Niemal wszystko, co pracuje luźno w wyniku zniszczonego łożyska, będzie wydawać dźwięki, ale piszczący dźwięk zazwyczaj pochodzi z samego uszkodzonego łożyska. Piszczenie jest konsekwencją wcześniej wspomnianych wibracji o wysokiej częstotliwości.
Niezależnie od tego z jakiego powodu łożysko w przekładni uległo uszkodzeniu, należy je jak najszybciej wymienić i sprawdzić, czy nie doszło do zniszczenia także innych komponentów zwolnicy.