Jak zużywa się koło napędowe w koparce?
Oczywistym jest, że koło napędowe, które jest już zużyte może w znacznym stopniu uszkodzić gąsienice oraz inne elementy podwozia w koparce. Podczas pracy, hydromotor obraca się, a koło, które jest do niego przymocowane, razem z nim. Zęby koła zazębiają się z ogniwami gąsienicy i wprawiają w ruch gąsienicę – podobnie jak zębatka w rowerze zaczepia łańcuch, powodując obrót kół.
Skąd wiedzieć, że koło napędowe jest zużyte?
Co prawda koła napędowe to takie elementy w koparce, które nie zużywają się często, ale dobrym nawykiem jest ich regularna kontrola pod kątem oznak uszkodzenia i zużycia. Zwracajmy szczególną uwagę na zęby, które zazębiają się z gąsienicą maszyny. Jeśli gwiazda napędowa jest już zużyta, zęby stają się bardziej spiczaste i ostre, nowe koło będzie miało bardziej zaokrąglone zęby. Aby to dokładniej przedstawić, zestawiliśmy ze sobą stare oraz zużyte koło.
W związku z zużywaniem się zębów w kole, jego średnica zewnętrzna staje się mniejsza. A co za tym idzie, zęby gwiazdy napędowej nie współdziałają już tak skutecznie z ogniwami gąsienicy.
Sytuacja, w której zawsze rekomendujemy wymianę gwiazd napędowych to montaż nowego zestawu gąsienic w maszynie. A to dlatego, że zużyte koło napędowe przyspiesza zużycie ogniw gąsienicy, a przez to gąsienica zużyje się o wiele szybciej. Wymiana gąsienic razem z kołami to nie tylko oszczędność czasu i kosztów ich montażu, ale i także wydłuży czas pracy koparki.
Jak zapobiegać zużyciu kół napędowych w koparce?
Jednym z kluczowych sposobów przeciwdziałania przedwczesnemu zużyciu kół napędowych jest sprawdzenie naprężenia gąsienic. Jeśli gąsienica będzie zbyt mocno naprężona, zęby w kole będą się zużywać. Na napięcie gąsienic może wpływać także stan podwozia, zwłaszcza jeśli nagromadzi się tam gruz czy zaschnięte błoto, dlatego istotne jest, aby utrzymywać podwozie w czystości.
Bez sprawnego koła napędowego gąsienice nie będą w stanie napędzać maszyny. Jeśli wykazuje ono jakiekolwiek oznaki zużycia, należy je wymienić, zanim wyrządzi więcej szkód: spowoduje przedwczesne zużycie gąsienic lub negatywnie wpłynie na działanie hydromotoru.