Zamówienia złożone do godziny 15:20 wysyłamy tego samego dnia. Dotyczy przesyłki kurierskiej DHL
Zadzwoń do nas17 250 88 92Pracujemy od pn. do pt. 8:00 - 16:00

Odpowiadamy na najczęstsze pytania w kwestii oleju przekładniowego

2022-07-18
Odpowiadamy na najczęstsze pytania w kwestii oleju przekładniowego

Olej przekładniowy jest niezbędny by zwolnice w Twojej koparce działały tak, jak powinny. Żeby odpowiednio smarować elementy przekładni planetarnej, musi mieć wystarczającą lepkość i taką gęstość, by nie utrudnić tym elementom wykonywania swojej pracy. Jako środek smarny powinien być w stanie zmniejszyć tarcie i pomóc w odprowadzaniu wytworzonego ciepła z kluczowych miejsc. I co bardzo ważne: musi być wolny od zanieczyszczeń, które mogłyby prowadzić do ścierania lub korozji części zwolnicy.

W związku z tym postanowiliśmy odpowiedzieć na najczęstsze pytania naszych Klientów na temat oleju przekładniowego.

Jakiego typu olej przekładniowy używać w zwolnicy?

Nasza odpowiedź: zawsze powinieneś używać oleju, który jest zalecany przez producenta Twojej koparki. Dla przekładni planetarnych, zwykle zalecamy olej GL-4 80/90W. Ten rodzaj oleju przekładniowego posiada doskonałe właściwości smarujące i przeciwrdzewne. W trudnych, zmiennych warunkach sprawdza się bez zarzutu.

olej przekładniowy GL-4 80W-90

Kiedy należy sprawdzić poziom oleju przekładniowego?

Nasza odpowiedź: poziom oleju przekładniowego powinien być sprawdzany co około 100 motogodzin. Jeśli wydaje Ci się, że oleju jest zbyt mało, uzupełnij go czystym olejem przekładniowym tego samego typu. Uwaga! Nie mieszaj różnych rodzajów oleju przekładniowego i ani nie używaj smaru. Jeśli zauważysz, że musisz uzupełniać olej prawie za każdym razem, gdy go sprawdzasz, powinieneś sprawdzić, czy uszczelnienie zwolnicy nie jest już zużyte.

Czy olej przekładniowy może się zepsuć?

Nasza odpowiedź: Tak, olej przekładniowy może się zepsuć – proces ten nazywany jest starzeniem się. Olej przekładniowy może starzeć się szybciej, gdy hydromotor pracuje w wysokiej temperaturze. Zepsuty olej gęstnieje i nie zapewnia tak dobrego smarowania elementów zwolnicy, co oznacza większe tarcie i wytwarzanie ciepła. Właśnie dlatego olej przekładniowy należy okresowo wymieniać.

zanieczyszczony olej w przekładni planetarnej

Kiedy należy wymienić olej przekładniowy w zwolnicy?

Nasza odpowiedź: olej w przekładniach planetarnych powinien być wymieniany raz w roku. Jest to jedna z najczęściej zaniedbywanych przez naszych Klientów czynności serwisowych. Często trafiają do nas do naprawy zwolnice, w których znajduje się stary, niewymieniony olej. Ma on nieprzyjemny zapach, ciemny kolor i bardzo gęstą konsystencję. Staraj się nie dopuszczać oleju do takiego stanu, ponieważ może on wyrządzić w Twojej zwolnicy więcej szkody niż pożytku.

Co zrobić, jeśli w oleju przekładniowym widoczne są cząsteczki metalu?

Nasza odpowiedź: drobinki metalu zauważalne w oleju przekładniowym, gdy go spuszczasz lub gdy sprawdzasz jego poziom nigdy nie są oznaką niczego dobrego. W takich sytuacjach najprawdopodobniej łożysko lub zęby zębatek zaczynają się zużywać. Oczywiście – nie należy tego ignorować, by nie doprowadzić do uszkodzenia hydromotoru. Kiedy łożyska szwankują, mogą pękać na kawałki i uszkadzać wszystko inne w przekładni planetarnej. Chyba nie trzeba dodawać, że jest to znacznie bardziej rozległa i kosztowna naprawa niż sama wymiana łożysk.

Czy wycieki oleju z przekładni to cos poważnego?

Nasza odpowiedź: zdecydowanie TAK. Kiedy olej przekładniowy wycieka, w zwolnicy nie ma wystarczającej ilości smaru, aby mogła ona odpowiednio działać bez uszkodzenia zębatek, łożysk i wałków. Co gorsza, wyciek oznacza, że do środka przekładni mogą przedostać się woda, piasek, żwir, brud, błoto, muł i inne zanieczyszczenia z zewnątrz. Gdy się to stanie, uszkodzenia części przekładni są bardziej prawdopodobne.

zużyte łożysko zwolnicy

Czy smar jest dobrym zamiennikiem dla oleju przekładniowego?

Nasza odpowiedź: nigdy nie aplikuj smaru do przekładni planetarnej w nadziei, że jeszcze trochę popracujesz koparką smarowaną w ten sposób. Przekładnie planetarne to podzespoły skonstruowane do używania oleju przekładniowego, nie smaru.

Krótkie podsumowanie:

  • Używaj właściwego oleju przekładniowego i nigdy nie mieszaj różnych gatunków.
  • Sprawdzaj poziom oleju przekładniowego co około 100 motogodzin.
  • Wymieniaj olej przekładniowy raz w roku.
  • Zwracaj uwagę na obecność cząsteczek metalu w oleju.
  • Nie ignoruj potencjalnych wycieków oleju ze zwolnicy

Potraktuj olej przekładniowy jako inwestycję w żywotność i działanie Twojej zwolnicy i przestrzegaj tych podstawowych czynności.

 

 

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2022

Polecane

Olej przekładniowy Orlen HIPOL GL-4 80W-90 1L

Olej przekładniowy Orlen HIPOL GL-4 80W-90 1L

20,73 zł brutto
20,73 zł / l brutto
Olej przekładniowy Orlen HIPOL GL-4 80W-90 5L

Olej przekładniowy Orlen HIPOL GL-4 80W-90 5L

75,63 zł brutto
15,13 zł / l brutto
Olej przekładniowy Orlen HIPOL GL-4 80W-90 20L

Olej przekładniowy Orlen HIPOL GL-4 80W-90 20L

299,71 zł brutto
14,99 zł / l brutto
Olej przekładniowy JASOL Gear Oil GL-4 80W-90 20L

Olej przekładniowy JASOL Gear Oil GL-4 80W-90 20L

376,15 zł brutto
18,81 zł / l brutto
Olej przekładniowy JASOL Gear Oil GL-4 80W-90 10L

Olej przekładniowy JASOL Gear Oil GL-4 80W-90 10L

176,25 zł brutto
17,63 zł / l brutto
Olej przekładniowy JASOL Gear Oil GL-4 80W-90 30L

Olej przekładniowy JASOL Gear Oil GL-4 80W-90 30L

339,90 zł brutto
11,33 zł / l brutto
Zaufane Opinie IdoSell
4.85 / 5.00 625 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-26
Bardzo szybko i profesjonalne
2024-03-07
Ok
pixel