Uszkodzony pasek osprzętu w koparce – jak rozwiązać typowe problemy?
W przedniej części silnika koparki znajduje się kilka rodzajów pasków osprzętu. Niemniej jednak każdy z nich jest bardzo ważny dla funkcjonowania maszyny: za pośrednictwem napędu pasowego napędzane są takie podzespoły, jak alternator, pompa wody, kompresor klimatyzacji, czy wentylator.
Jeśli pasek klinowy ulegnie usterce, np. zerwie się lub ześlizgnie, podzespoły te tracą na wydajności lub całkowicie tracą swoje funkcje. Dla przykładu, zbyt luźny lub zerwany pasek alternatora może skutkować brakiem ładowania. A to z kolei znacznie utrudnia, a czasem nawet całkowicie uniemożliwia codzienne użytkowanie koparki.
Jakie problemy związane z paskami osprzętu występują w koparkach najczęściej oraz jak sobie z nimi radzić? Wyjaśniamy wszelkie wątpliwości!
Typowe usterki pasków klinowych w koparkach
Pęknięty pasek osprzętu
Paski osprzętu pękają zazwyczaj z kilku powodów, np. zbyt małej średnicy napinacza paska lub zbyt wysokiej temperatury w jakiej pracuje. W takiej sytuacji guma, z której wykonany jest pasek parcieje ze starości. Powodem zrywania się paska osprzętu może być także jego nieodpowiedni montaż lub awaria jednego z elementów osprzętu.
Aby zapobiec pękaniu pasków z wymienionych powodów należy zadbać o poprawną regulację napięcia paska klinowego zgodnie z zaleceniami producenta, zlikwidować źródło nadmiernego ciepła oraz korzystać z pasków wykonanych z materiałów odpornych na wysoką temperaturę.
Przetarcie paska klinowego
Przyczyną przecierania się pasków w różnych miejscach może być zużyty, a nawet zardzewiały napinacz, jego niewłaściwe ustawienie i nadmierny naciąg paska (który ma także negatywny wpływ na łożyska w rolkach) lub ciało obce obecne pomiędzy kołem pasowym a paskiem. Ciało obce to zazwyczaj jakiś kamyk, drobny piasek lub element z komory silnika. Następuje wtedy uszkodzenie powierzchni roboczej paska – w szybkim tempie zaczyna się strzępić i wycierać w wyniku ocierania o inne elementy.
Rozwiązaniem tego problemu jest wymiana zużytych elementów na nowe, odpowiednie napięcie paska oraz systematyczne sprawdzanie czy pod pasek nie dostało się żadne ciało obce.
Zanieczyszczenie olejem
Pasek osprzętu zanieczyszczony olejem może tracić swoją wytrzymałość i zdolność do przenoszenia napędu. Może także dojść do sytuacji ześlizgnięcia się paska z koła pasowego. Źródłem płynu najczęściej są wycieki wynikające z awarii któregoś z podzespołów. W związku z tym pasek należy natychmiast wymienić, a koło pasowe zdemontować i dokładnie oczyścić i odtłuścić.
Teraz na pewno już wiesz, dlaczego warto zapobiegać uszkodzeniom pasków klinowych w Twojej koparce. Konsekwencje związane z ich awariami mogą być bardzo dotkliwe w skutkach.