Najczęstsze oznaki braku smarowania w hydromotorze, na które koniecznie musisz zwracać uwagę
Dbanie o smarowanie w hydromotorze to nie tylko podstawowe zadanie konserwacyjne. To bezpośrednia inwestycja w jego żywotność i jakość jego pracy. Brak smarowania to poważny problem, dlatego postanowiliśmy przedstawić kilka sygnałów jakie daje nam ten podzespół, kiedy nie ma w nim wystarczającej ilości środka smarnego.
Wytwarzanie nadmiernego ciepła
Ciepło jest jedną z pierwszych oznak problemu ze smarowaniem. Gdy w zwolnicy nie ma odpowiedniej ilości oleju, między stykającymi się ze sobą metalowymi powierzchniami zwiększa się tarcie; tarcie z kolei generuje ciepło, które powinno być odprowadzane od kluczowych elementów właśnie przez środek smarny. Bez wystarczającego smarowania ciepło nie będzie odprowadzane – będzie się po prostu kumulować.
Skąd wiedzieć, że hydromotor się przegrzewa? Wystarczy dotknąć zewnętrznej obudowy hydromotoru i sprawdzić, czy jest gorąca w dotyku. Niekiedy można też zauważyć, że pokrywa zwolnicy przy kontakcie z wilgocią paruje. Takie zjawisko odbiega od normy – przy tym nagromadzeniu ciepła należy natychmiast sprawdzić poziom oleju przekładniowego w zwolnicy.
Scalanie się ze sobą elementów zwolnicy
Nadmierne ciepło to nie tylko oznaka kłopotów. To także przyczyna innych, poważniejszych w skutkach nieprzyjemności.
Gdy ciepło w przekładni rośnie i nie ma wystarczającej ilości oleju, aby je odprowadzić, temperatura może wzrosnąć do tego stopnia, że metalowe powierzchnie stykających się ze sobą elementów zaczną się ze sobą zespawać. Kiedy podczas pracy przekładni ten spaw zostanie przerwany, metalowe drobiny mogą dostać się do oleju przekładniowego i go zanieczyścić.
Na temat konsekwencji, jakie niesie za sobą zanieczyszczony olej przekładniowy pisaliśmy już na naszym blogu: Czy wiesz, co może się stać, gdy olej przekładniowy zostanie zanieczyszczony?
Hałas i wibracje
Czy wiedziałeś o tym, że środki smarne także doskonale tłumią hałas i wibracje? A co za tym idzie, nietypowy lub nadmierny hałas to kolejna oznaka niedoborów oleju w hydromotorze.
Z racji tego, ze operator jest przyzwyczajony do sposobu w jaki pracuje jego maszyna, to on zazwyczaj jest pierwszą osobą, która zauważy odbiegające od normy wibracje i niecodzienne odgłosy. Po zarejestrowaniu takich sygnałów, powinno się sprawdzić poziom oleju w przekładni.
Podsumowując, brak odpowiedniego smarowania w hydromotorze może, dosłownie, zniszczyć go i kosztować Cię niezliczoną ilość napraw i wymian. Dlatego zwracaj uwagę na sygnały ostrzegawcze jakie daje Ci Twoja maszyna i przestrzegaj wytycznych producenta dotyczących regularnego sprawdzania i wymiany olejów przekładniowego i hydraulicznego. Jak już wiesz, lekceważenie tego prędzej czy później doprowadzi do bardzo kosztownych napraw i niepotrzebnych przestojów sprzętu.